در مقالات قبل در مورد انواع ابزارهای دیجیتال مارتکینگ صحبت نمودیم. بازاریابی ویدئویی به عنوان یکی از ابزارهای دیجیتال مارکتینگ در این مقاله معرفی می گردد:

امروزه ویدیوها به جذاب‌ترین محتوای تبلیغاتی، رسانه‌ای و یا عمومی تبدیل شده‌اند که روز به روز جای خود را بیشتر در دل مردم و صاحبان برندها باز می‌کنند. امروزه همه ما شیفته دیدن ویدیوها در هر زمینه جذاب هستیم و هر چه که به جلوتر پیش می‌رویم، محتوای جدیدتر و خلاقانه‌تری در ساخت ویدئو می‌بینیم. ویدیوها و کلیپ‌ها بسیار سریع‌تر از انتظارات، در همه جا دنیا مانند ویروس شیوع پیدا کردند و اشخاص و برندها برای تاثیر گذاری بیشتر تبلیغات خود، به سمت استفاده از ویدیو مارکتینگ و بازاریابی ویدئویی روی آوردند تا پیام آن‌ها با تاثیر بیشتری در اعماق وجود بیننده رخنه کند.

بر اساس آمار هزینه‌ای که در سال ۲۰۱۲ صرف تبلیغات ویدیویی آنلاین شد از مرز ۳ میلیارد دلار عبور کرد که می‌توان گفت منحنی استفاده از ویدئو برای بازاریابی ویدئویی در همین سال‌ها بود که با شدت و قوت بیشتری رو به افزایش پیش رفته است. آمارها نشان می‌دهند تا به امروز ویدیو مارکتینگ رشد بالاتری نسبت به سایر روش‌های تبلیغات اینترنتی داشته است. این منحنی به قدری شروع به رشد کرد که تعداد بینندگان ویدیوی آنلاین به ۱۹۳ میلیون بیننده در سال ۲۰۱۲ رسید.

ویدیو مارکتینگ یا بازاریابی ویدیویی چیست؟

بازاریابی ویدیویی یا ویدیو مارکتینگ همان تبلیغات ویدیویی یا Video Marketing است که یکی از شاخه‌های بازاریابی اینترنتی به حساب می‌آید. در این روش از بازاریابی اینترنتی از فیلم و ویدیو به عنوان ابزار تبلیغاتی استفاده می‌شود. در ویدیو مارکتینگ، بازاریاب‌ها به دنبال تولید یک فیلم چند دقیقه‌ای هستند که با اهداف زیر تولید شده‌اند:

  • به معرفی کامل یک کسب و کار بر اساس نقاط ضعف و قوت پرداخته می‌شود.
  • در زمینه آموزشی تولید شده و یک محتوای ویدئو آموزشی مانند آموزش دیجیتال مارکتینگ در آن پرداخته می‌شود.
  • به معرفی نحوه استفاده از یک ابزار خاص یا خدمات پرداخته می‌شود.
  • به معرفی یک محصول و طریقه استفاده از آن پرداخته می‌شود.
  • یا هر چیز دیگری که از طریق ویدئو بتوان یک محتوا را به هر هدفی برای مخاطب تولید کرد.

VIDEO MARKETINGچرا باید از بازاریابی ویدیویی یا ویدیو مارکتینگ استفاده کنیم؟

ویدیو مارکتینگ حرف اول و آخر را در دنیای مدرن تبلیغات می‌زند. در یکی از آمارهای ارائه شده در insivia.com که یک سایت مشاوره در زمینه برندینگ است، در سال ۲۰۱۷ نزدیک به ۷۴% ترافیک اینترنت صرف محتوای ویدیویی و تصویری شده است. جالب است که بدانید نزدیک به ۳/۲ مصرف کنندگان ویدیو‌های کوتاه تر از یک دقیقه را ترجیح می‌دهند و ۶۵% از این قشر، بیشتر از ۴/۳ هر ویدیو را کامل نگاه می‌کنند و برای آن وقت می‌گذارند.

پس اگر بتوانید به صورت خلاقانه تبلیغ یا معرفی محصولی را از طریق بازاریابی ویدئو انجام دهید، مطمئن شوید که در کمتر از شصت ثانیه آن را جمع بندی خواهید کرد. در غیر این صورت به احتمال زیاد بیننده از ویدیو شما خسته خواهد شد.

بر همین اساس شاید بتوان گفت که عمده دلیل استفاده از بازاریابی ویدئویی می‌تواند یکی از دلایل زیر باشد.

۱- ویدیو طرفداران بیشتری دارد

تا به امروزه روش‌های مختلفی برای بازاریابی و دیجیتال مارکتینگ به وجود آمده است که شامل موارد زیر هستند و هر یک به دلیل خاصی ارتباط موثر با کاربر را ندارند.

  1. متنی: در این روش مخاطب صرفا با محتوای متنی روبه‌رو است. از آنجایی که بیشتر افراد وقت و حوصله خواندن محتوای طولانی را ندارند، بیشتر به دنبال روش بهتری خواهند بود.
  2. تصویری: در این روش می‌توان از طریق تصویر یا اینفوگرافیک پیغام را به مخاطب انتقال داد. اما از آنجایی که خلاقیت در این روش بسیار مورد اهمیت است و از سوی دیگر به دلیل اینکه ممکن است همه افراد یک برداشت را از محتوا نداشته باشند زیاد کارآمد نیست.
  3. صوتی: در این روش می‌توان از طریق صوت یا پادکست پیغام را به مخاطب انتقال داد. اما در این روش هم چون صرفا محتوا شنیداری است و با تصویر روبه‌رو نیستید کاستی‌هایی در آن احساس می‌شود. این نوع محتوا برای هر چیزی کاربردی نیست.
  4. ویدئویی: در این روش شما چندین مدل قبل را می‌توانید با هم تلفیق کرده و پیغام خود را در بهترین شرایط ممکن به کاربر انتقال دهید. محتوای متنی شما درست همان چیزهایی هستند که در ویدیو به آنها پرداخته می‌شود. تصویر هم که به صورت ثابت در کل زمان مشاهده ویدئو در جریان است و ابعاد گسترده‌ای از موضوع را پوشش می‌دهد. صوت هم که همزمان با تصویر در حال پخش است. بنابراین می‌توان ارتباط عمیق‌تر و موثرتری با مخاطب برقرار کرد.

شما کدام یک از روش های فوق را می‌پسندید؟

۲- ویدیو در سئو سایت موثر است

یکی از روش‌های بهینه سازی و سئو سایت افزایش نرخ کلیک(CTR) و به حداقل رساندن میزان بانس ریت است. استفاده از ویدئو می‌تواند هر دو این ویژگی را برای سایت به ارمغان آورد. به کمک شبکه‌های اجتماعی می‌توان ویدئو را در رسانه‌های مختلفی نظیر توییتر، اینستاگرام، فیسبوک و… نشر داده و مخاطب را به وبسایت هدایت کرد. از آنجایی که محتوا نیز به صورت ویدئویی است و بیشتر کاربران محتوا را از ابتدا تا انتها(بر اساس کیفیت ویديو) مشاهده می‌کنند مدت زمان ماندن در سایت افزایش یافته و باعث بهبود بانس ریت سایت نیز خواهد شد.

همین دو مسئله دست به دست هم داده و سایت شما را به عنوان یک سایت موثر برای گوگل معرفی خواهد کرد. اگر به موضوع رتبه بندی الکسا هم حساسیت داشته باشید، همین مسئله باعث بهبود رتبه بندی سایت نیز خواهد شد.

۳- ویدیو ارتباط بهتری با مخاطب برقرار میکند

امروزه به دلیل کمبود وقت افراد زمان کافی برای خواندن متن‌های طولانی را ندارند. علاوه بر این استفاده از محتوای متنی یک روش یک طرفه است که ارتباط صرفا به صورت چشمی در آن برقرار می‌شود.
اما در حالتی که از ویدئو استفاده می‌کنید ارتباط به صورت چشمی و شنوایی است که همین مسئله باعث می‌شود تاثیر بهتری رو مخاطب بگذارد. از سوی دیگر مخاطب در مدت زمان کوتاه‌تری به نتیجه گیری محتوا خواهد رسید.

۴- جای خلاقیت در ویدیو به شدت بالاست

یک محتوای متنی را در نظر بگیرید که شامل ۳۰۰۰ کلمه است. در چنین محتوایی نویسنده سعی می‌کند تا به بهترین شکل از نظر سئو و همچنین برقراری ارتباط با مخاطب محتوایی را تولید کنید. برای اینکه بتواند محتوای جذابی تولید کرده و خلاقانه عمل کند؛ نهایتا شاید بتوان از ابزاری مثل استفاده از تصاویر جذاب و استفاده از صوت به محتوا جان بخشد.

بقیه خلاقیتی که خرج خواهد داد در روش نگارش و تولید محتوا است و کاملا به خلقیات و ایده نویسنده برای ارتباط با مخاطب برمی‌گردد.

اما زمانی که همین محتوای متنی بر بستر ویدئو پیاده سازی شود می‌توان از طریق روش‌های مختلفی مثل پخش موسیقی در بخش‌هایی از ویدئو، استفاده از تیزر در ابتدا و انتهای ویدئو، زیرنویس کردن ویدئو برای افراد ناشنوا و خیلی از روش‌های دیگر را در یک ویدئو پیاده سازی کرد که شاید بتوان پیام را در ۲ دقیقه به صورت کامل به مخاطب انتقال داد.

۵- بازگشت هزینه در ویدیو عالی است

یکی از دلایلی که باعث شده کسب و کارها علاقه کمتری نسبت به بازاریابی ویدیوی نشان دهند، نیاز به مهارت در ساخت فیلم و هزینه بر بودن این روش است. در واقع کسانی که قصد فعالیت در این حوزه را داشته باشند، باید آشنایی حداقلی با نحوه تولید فیلم یا حتی انیمیشن داشته باشند؛ چرا که استفاده از این روش ضمن اینکه بیشترین تاثیر را دارد، نیاز به گذاشتن زمان بیشتر، هزینه بیشتر و خلاقیت بهتر است تا بتواند مفید واقع گردد.

پس برای اجرای بازاریابی ویدیویی، گام اول آموزش ساخت فیلم یا استفاده از شرکت‌های تولید کننده فیلم تبلیغاتی است. اما برای اینکه بتوان از این مشکلات کاسته و با جرئت به سمت استفاده از ویديو برای بازاریابی پیش رفت، اگر از شرکت‌ها کمک بگیرید، کار شما بسیار ساده‌تر است. اما اگر خود شما می‌خواهید فیلم بسازید، گام ابتدایی شما آموختن نحوه ساخت فیلم‌های تبلیغاتی است.

طبیعتا با برداشتن گام اول، شما یک فیلم تبلیغاتی دارید که باید آن را به شیوه‌های مختلفی به اشتراک بگذارید و از این طریق مشتری را جذب کنید.

در عین حال که این مشکلات را برای تولید یک ویدئو و بازاریابی از طریق آن دارید، بازگشت هزینه در آن نیز نسبت به سایر روش‌ها در بالاترین سطح ممکن قرار دارد؛ طوری که میتوان گفت بازگشت هزینه در آن به صورت تضمین شده است.

۶- آمار همچنان به سود بازاریابی ویدیویی است

بر اساس آماری که در سال ۲۰۱۷ توسط هاب‌اسپات منتشر شد، بیش از ۶۵ درصد کسب و کارها از بازاریابی ویدئویی استفاده کردند.  پیش بینی که برای استفاده از ویدئو مارکتینگ شده این بود که تا سال ۲۰۱۹ این آمار به ۸۰ درصد خواهد رسید که همینطور هم شد.

اگر همینطور این روند ادامه داشته باشد و از طرفی زیرساخت لازم برای دسترسی سریع به ویدئو در تمام دنیا در دسترس باشد، می‌توان این انتظار را داشت که این آمار به بیش از ۹۰ درصد برسد.

در یک آمار دیگر که توسط فوربس انجام گرفت بیش از ۶۵ درصد کسانی که یک ویدیو را تا انتها مشاهده می‌کنند، در نهایت به وب‌سایت مورد نظر برای به دست آوردن اطلاعات بیشتر یا مشاهده سایت با هر هدفی مراجعه می‌کنند.

آمار دیگری که با مطالعه روی فروشگاه‌های اینترنتی صورت گرفته نشان از این دارد که ۹۰ درصد این فروشگاه‌ها از بازاریابی ویدیویی برای معرفی محصولات یا نقد و بررسی آنها استفاده می‌کنند.

 

انواع روش‌های بازاریابی ویدیویی

بازاریابی از طریق ویدئو ابتدا از طریق تبلیغات تلویزیونی شروع شد و به مرور با به وجود آمدن اینترنت و پا گذاشتن سایت‌ها در این زمینه به بیشترین حد ممکن خود در این روزها رسیده است. این موضوع به قدری رشد سریعی داشت که باعث به وجود آمدن سایت‌هایی مثل یوتوب، اینستاگرام، ویمئو و… شد که به صورتی تخصصی روی انتشار ویدیو فعالیت دارند و از طریق خود این ویديوها هم میتوان به معرفی کسب و کار و همچنین کسب درآمد پرداخت. در ادامه به معرفی برخی از ایده‌های موفق در زمینه بازاریابی از طریق ویدیو می‌پردازم.

۱- رسانه‌های اجتماعی

استفاده از رسانه‌های اجتماعی روز به روز در حال بیشتر شدن است. هر یک از این رسانه‌ها با اهداف مختلفی ایجاد شدند. به عنوان نمونه توییتر که ابتدا به ۱۴۰ کاراکتر محدود بود و در سال ۲۰۱۸ به ۲۸۰ کاراکتر افزایش یافت، روی محتوای متنی تمرکز دارد. اینستاگرام که در ابتدا روی تصاویر و ویدئوهای کوتاه تمرکز داشت امروزه پا را فراتر نهاده و انواع روش‌های دیگر را که بیشتر بر پایه ویدئو و تصاویر متحرک هستند منعطف کرده است، حتی به زودی شاید شاهد افزایش بیشتر مدت زمان ویدئوها با بیش از ۱ دقیقه باشیم که در حال رخ دادن است.

در هر صورت تمامی این رسانه‌ها با وجود اینکه روی یک روش خاص تمرکز کرده‌اند، اما در همه آنها استفاده از ویدئو فعال بوده و می‌توان برای بازاریابی ویدئو از آن استفاده کرد.

۲- پخش زنده

در این روش همراه کردن مشتریان و مصرف کننده با تاثیر بیشتری همراه خواهد بود. چرا که باعث جلب اعتماد بیشتر و ارتباط مستقیم و در لحظه با مخاطب خواهد شد. این روش به شما کمک خواهد کرد تا:

  • ارتباط مستقیم با آنها داشته باشید
  • به سوال‌های آن‌ها پاسخ بدهید
  • از یک محصول جدید رونمایی کنید
  • از امکان همراهی کردن یک مهمان یا چهره سرشناس در حین پخش زنده بهره‌مند شوید

شاید مهمترین ویژگی پخش زنده، واقعی بودن آن باشد. کنجکاوی مشتریان قبل از شروع پخش زنده، علاقه آنها را به دیدن آن افزایش خواهد داد و مدام این سوال در ذهن مخاطب وجود دارد که چه چیزی در انتظار اوست.

۳- ویدئوهای VR و ۳۶۰ درجه

این قابلیت امکان دسترسی و مشاهده را به صورت سه بعدی و چند بعدی خواهد داد. نامحدود بودن آن از نظر فضا و دید کامل ۳۶۰ درجه‌ای از همه ابعاد یک محصول، یک فروشگاه یا یک کافی شاپ، چیزی است که همه بیننده‌ها به دنبال آن خواهند بود.

این قابلیت به آن‌ها امکان این را می‌دهد که بدون نیاز به حضور فیزیکی و مشکلات ناشی از آن(ترافیک، جای پارک، از دست دادن زمان زیاد) به فروشگاه یا رستوران شما سر بزنند و همه چیز را حتی در دنج ترین و تاریک ترین گوشه‌های آن از نزدیک ببینند؛ به هر قسمتی که دوست دارند رفته و از هر نمایی که دوست دارند آن جا را ببینند.

این روش، تقریبا در بیشتر بازاریابی‌های آنلاین قابل استفاده است که به تازگی حتی با آن‌ها به ویدیوهای آموزشی و تمرینی نیز پرداخته می‌شود. کافی است دست به کار شده و با یک دید ۳۶۰ درجه مخاطبان خود را در کسب و کارتان میخکوب کنید.

۴- انیمیشن و موشن گرافیک

استفاده از کاراکترهای انیمیشن حتی بزرگسال‌ترین افراد را هم به وجد می‌آورد. در بازاریابی ویدیویی به این روش اگر بتوانید از خلاقیت بازگردانی مخاطب به دوران کودکی استفاده کنید، مطمئن باشید که بیش از ۸۰ درصد این افراد به مشتری شما تبدیل خواهند شد.

موشن گرافیک‌ها در حوزه ویدیو مارکتینگ به یک روند بسیار محبوب و کارآمد برای تبلیغات تبدیل شده است و همینطور یکی از بهترین راه‌های ساخت ویدیو برای معرفی، آموزش کار با اپلیکیشن‌ها، آموزش فعالیت داشتن در وب‌سایت‌ها، اینفو موشن و حتی برای معرفی محصولات فیزیکی و فروشگاه‌ها بسیار مورد استقبال قرار گرفته است. به دلیل هزینه تولید کمتر نسبت به انیمیشن‌ها، از محبوبیت بالاتری برخوردار بوده و حتی می توان گفت که در برخی موارد هزینه کمتری نسبت به ساخت ویدئو دارد.

بر اساس آماری که سایت میزبان ویدیویی Wistia در یکی از تحقیقات خود منتشر کرد، افراد ۲٫۶ برابر زمان بیشتری در وبسایت‌هایی که ویدیو دارند، صرف می‌کنند. همین امر باعث می‌شود که موشن گرافیک باعث افزایش تعداد بازدید سایت و همچنین رتبه سئو سایت شود.

با وضعیتی که در زمینه بازاریابی با ویدئو در پیش است به نظر می‌رسد که نمی‌توان در برابر استفاده از بازاریابی ویدئویی مقاومت به خرج داد. حتی اگر از مخالفان سرسخت استفاده از این روش بازاریابی باشید، قطعا روزی خواهد رسید که از این مخالفت خود دست بردارید.